Bakade bröd innan jag vandrade ut i den tjusiga vintern. Det var som att vandra i Narnia

food,bak.jpg

Att baka är bra på många sätt. Dels får jag lite motion dels vet jag vad jag använder. Inga gifter här inte om det går att undvika. Grovt mjöl, vatten, honung, salt jäst, linfrö, oskalat sesamfrö och pumpakärnor från höstens pumpasäsong ger ett underbart bröd. Hemmagjord marmelad på apelsin eller hallon är ljuvligt till. Sen är det bara en stark kopp kaffe eller en kopp örtte som behövs.

vinter5.jpg

Men nästan alltid innan jag fikar brukar jag ta en promenad. Annars kan jag vare sig tänka eller skriva senare. Då blir det bara ett tomt vitt papper sittande i skrivmaskinen medan jag vandrar runt runt till ingen nytta. Men jag älskar att promenera så det är inget besvär för mig att gå ut, vilket väder det än är.
Det snöade. Det var som om stjärnor sakta föll ner från himmelen mitt framför mina ögon. Så vitt, så rent, så ljust…

Jag kom att tänka på en kort dikt jag förälskat mig i. Jag vet inte vem som skrivit den men den är vacker i sin enkelhet. Här, jag delar den med dig.

The season of winter
How beautiful
How serene!  
My soul never before seemed pleased
Even when I viewed 
the moon in full
or the lustrous country-side’s pleasant scene!   /NN

Oj visst ja! Har du vägarna förbi Vinterboda så kom in på en kopp kaffe eller örthe med nybakat bröd och hemmagjord sylt. Säkert skulle vi få något trevligt att prata om. Det tror jag allt

M…

© Ingen återpublicering av eget skrivet material från denna blogg i någon form är tillåtet utan uttryckligt tillstånd av författaren

Det här inlägget postades i Mat & dryck, Vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

