Jag tycker mycket om att läsa

room,mitt.,.jpg

Hos mig det ligger böcker överallt. Jag tycker det känns trevligt.
En liten stolsgäst är också alltid trevligt

Jag tycker mycket om att läsa. Jag läser Bibeln, kristen och judisk litteratur. Intressant är att läsa eskatologiska texter, böcker och olika tolkningar. Jag tycker också mycket om att läsa vetenskapliga verk. Naturvetenskapen är oerhört spännande. Men jag läser också gärna böcker där människor berättar om sina liv till vardags och fest. Ja, så någon deckare blir det ibland också.

Min lilla läs”hörna” är alltid fylld av böcker om vitt skilda ämnen. Och jag tänker ofta på vad nyfiken och vetgirig människan i grund och botten är. Det finns något i oss som driver oss att vilja lösa gåtan ”livet”. Det finns också något som driver oss att vilja berätta. Att dela våra tankar och vardagliga liv med andra. Varför är vi sådana?

Jag tror att vi från början var skapade att ha gemenskap med varandra. Att det fanns en tanke med kärlek, familj och vänskap. Att höra ihop med varandra och att kunns lita på sin nästa. Så tror jag att det var tänkt en gång när Gud skapade människan. Men det gick sönder den där ödesdigra dagen i lustgården…
Då känns det skönt att veta att det finns en väg tillbaka till Guds första tanke om människan. Jesus är vägen tillbaka. Han är sanningen som skulle lysa i världen för oss som längtar tillbaka till den lustgård som Gud kallade Eden. En gång i tiden funderade jag på hur man finner den vägen. Så fann jag en vägbeskrivning i Nya Testamentet, öppen för varenda människa att finna

M…

© Ingen återpublicering av material från denna blogg i någon form är tillåtet utan uttryckligt tillstånd av författaren

Det här inlägget postades i skrivet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

