När jag ser ut över din skapelse så tänker jag: ”Oj, vilken konstnär du är”

                                

Skapelsen! Nog är det vackert så man blir som bedövad ibland. Och nog kan jag se att en enastående hand lagt sin hand över skapelsen och allt vad den rymmer.

Du Gud som är upphovet till att vi kan se och uppleva allt som är till i det osynliga och i det synliga måste känna dig stolt . Jo jag vet! Jag använder mänskilga termer för att försöka beskriva vad jag ser både för dig och mig. Men du måste komma ihåg att jag bara är en enkel människa. Hyfsat skolad. Men vad hjälper det när man tittar ut över allt du skapat. Det är så märkvärdigt så att det är omöjligt att begripa. Speciellt universum har fångat mitt intresse. Herre, hur stort är det egentligen? Vad är ditt syfte? Nej, jag vet! Inte ett dugg är du intresserad av att svara på sådana mänskliga funderingar. Men jag kan inte låta bli att fundera över det ändå.
Som du vet är jag en stor beundrare av dina verk. Och inte sällan tänker jag när jag ser allt storslaget du skapat; oj, vilken konstnär du är. Vilken makalös känsla du har för färg, form, tid och rum, allt. Ja jag kan med lätthet säga att du har en enastående förmåga som ingen annan att skapa och ge liv till allt du önskar. Inte för att jag begriper hur du gjort eller gör men det betyder inte så mycket för mig. Jag bara ser och beundrar.

Jag som är så förtjust i färger, trots att jag mestadels själv bär svart eller andra mörkare färger, kan inte låta bli att uppslukas av din regnbåge av färger. Jo det är klart, jag har min vita vinterjacka. Den är varm och bekväm och gör mig lite osynlig i dina vackra vinterlandskap, då när jag vandrar, då när jag behöver lite inspiration från dig.
Nej, inte är jag en stor konstnär! Även om jag kladdar lite med färger. Inte heller skriver jag så värst bra. Men jag gör det ändå. Det här är en lust jag har som jag aldrig kommit ifrån. Att som du skapa. Men nog begriper jag att jag aldrig någonsin kan nå dina höjder. Även om det funnts dagar som jag ansträngt mig lite extra för att nå upp till dina dimensioner. Oh ja, nog vet jag att du är suverän och att du ensam är skaparen till allt vi känner. Jag försöker bara kopiera vad du redan gjort. Men nej, det går inte! Skapelsen är perfekt redan som den är. Ändå kan jag inte låta bli att kopiera dina verk Gud. Jag försöker beskriva känslan i ord och bild. Försöker beskriva vad jag ser och känner.

M…


Ingen återpublicering av material från denna blogg i någon form är tillåtet utan uttryckligt tillstånd av författaren

Det här inlägget postades i Måleri och skissat, skrivet, Vinter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

