Herre, tänd ljuset om så bara för ett ögonblick för min skull

konst,lj

Herre, hur tungt kan inte livet understundom kännas! Hur långt bort kan inte ljuset kännas tidvis. Jo visst, jag ser glimtar av sken långt borta i fjärran; men inte nära nu. Inte denna natt. Herre, jag behöver ljuset i min närhet för att kunna leva.

Jag vet att du lyser upp den stig där jag går fram. Så står det i löftena givna av dig. Men ibland ser jag det inte för allt mörker. Ändå går jag vidare. Jag har satt min förhoppning till dig, att du leder mig på rätta vägar. Herre, du leder väl mig på rätta vägar genom livet? För ditt namns skull.

Herre, jag har vandrat på många dystra vägar. Jag har fått nästlat mig fram genom många bittra snår i olika tider. Nu ber jag dig om en lyckosam väg för mig. Så att jag kan vandra utan att vara rädd för att snava eller gå vilse.
Ja, nog vet jag att jag alla tider skall sätta min förtröstan och tillit till dig. Men jag är bara en människa. Döm mig inte för hårt när jag brister ut i gråt och klagan och frågar; var är du Gud?

Du är så outgrundligt märklig. Jag undrar så över ditt väsende och över människans mening med hennes möda. Vart kommer allt slutligen att leda? Har du, som det sägs, en plan för var och en av oss människor? Finns det en stor hemlighet förborgad, knutet till människornas band vid ditt gudomliga väsen? Herre, tala med mig om det här. Hjälp mig att förstå den djupa meningen över att vara till. Tala med mig om vad avsikten är med att leva ett jordiskt liv.
Understundom tänker jag att livet bara är en illusion. Illusioner byggda av tankar från fjärran dolt fäste. Men Herre, vart skulle ett sådant illusoriskt fäste finnas? Någonstans mellan stjärnorna måste ju även ett sådant fäste vara instiftat och stadfäst av dig. Ja du ser Gud, mina tankar vandrar bland stjärnorna i himlarymderna. Jag söker ursprung och meningen. Det vet du Herre sedan länge.

Jag ser stjärnors ljus på min vandring. Men det är inte det tindrande ljuset från himlakropparna jag söker. Jag söker ljuset som bor i dig. Det ljus som är livet självt. Ljuset som inte är ett vanligt ljus i vanlig mening. Nej, jag söker ljuset som är ett men inte till antal. Herre, tänd det ljuset för mig, för min skull; om så bara för ett ögonblick av tid.

MSW

Reg:
No republication of this material in any form is permitted without express permission of the author
Ingen återpublicering av material från denna blogg i någon form är tillåtet utan uttryckligt tillstånd av författaren

Det här inlägget postades i Nattbrev. Bokmärk permalänken.

Kommentera

