Ibland när jag vandrat i dödsskuggans dal har jag misströstat så gruvligt Gud

skog,kv

Ibland när jag vandrat i dödsskuggand dal har jag misströstat så gruvligt Gud.

Ja Herre, jag är en kvinna som vandrar. Jag stannar aldrig vid kärren, eller vid vattnen som mist sitt djup. Jag följer inte otygen från glömda skogen, även om jag ibland gått vilse och inte sett, att jag suttit i mangroveskog och vid gyllene snidade bord.
Nej jag går vidare, ut bland himmelens alla stjärnor och fyller på mitt ljus.
Jag vandrar in bland himmelska väsen och söker mig till din konungsliga boning och tron.

Jag håller hårt i orden som du vid mina tårars flod en gång gav mig. Att du är min herde. Inget skall du låtas fattas mig. Jag vet och har känt, hur du låter mig vila på gröna ängar. Och när jag varit uttröttad av livets vandring har du fört mig till vatten där jag funnit ro.
Du har gett av din kraft till mig och vederkvickt min själ, därför att jag tillhör dig. Jag har ropat ditt namn och du har hört mig.

Ibland när jag vandrat i dödskuggans dal har jag misströstat så gruvligt Gud. Men då har du kommit till min undsättning och gett mig din käpp och din stav. Då har min fruktan flytt från allt det onda som i världen gror. Ja, din allmakts styrka har gett mig tröst när mina tårar har gjort skogen rik på dess källor.

Du har hållit mig med din högra hand. Även de dagar då jag undrat vart du har farit. Då när fienden ända in i mitt hjärta tärt och gnagt. Då har du lyft mig upp och dukat mig ett bord, mitt bland mina fiender. Du har låtit ditt goda flöda över mig.

Gud, jag är bara en kvinna som vandrar. Mina brister är många. Men den nåd som utgår från himmelen varje dag kommer att följa mig i alla mina livsdagar. Jag vet att min vandring har ett mål. Även om vägen ibland känns lång och stundtals trist att vandra. Sen när min vandring är över vet jag att jag skall få bo i din himmelska stad, i din gudomliga boning som du lovat.

MSW

Reg:
No republication of this written material in any form is permitted without express permission of the author
Ingen återpublicering av skrivet material från denna blogg i någon form är tillåtet utan uttryckligt tillstånd av författaren

Det här inlägget postades i Nattbrev. Bokmärk permalänken.

Kommentera

